Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Roczny Plan Pracy

Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024 oraz kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2024/2025.

Zadanie I – „Obcowanie z muzyką i sztuką – czyli uwrażliwianie na piękno”.

Spodziewane efekty:

Dziecko:

  • Interesuje się otaczającym nas światem.
  • Rozwija aktywność społeczną, twórczą oraz wyobraźnię
  • Aktywnie uczestniczy w procesie zabawy.
  • Rozwija poczucie estetyki i wrażliwości na piękno, oraz przyjmuje  postawę  twórczą  z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością.
  • Poznaje różnorodne techniki plastyczne
  • Kształtuje orientacje przestrzenną
  • Rozwija umiejętności słuchania i rozumienia muzyki.
  • Rozwija zainteresowania muzyką oraz kształtuje trwałe nawyki obcowania z nią.
  • Rozwija wyobraźnie muzyczną i nabiera chęci wyrażenia uczuć i myśli za pomocą ruchu i śpiewu.
  • Zaspokaja potrzebę ekspresji twórczych i odtwórczych.
  • Rozwija podstawowe zdolności muzyczne, m. in. słuch muzyczny, poczucie rytmu, umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych konwencjonalnych i niekonwencjonalnych.
  • Kształtuje umiejętność tworzenia obrazu do słuchanej muzyki.

Lp.

Działania nauczycieli

Termin

1.

Spotkania ze sztuką.

Spotkanie z:

-malarzem,

-muzykiem,

- taneczne,

- koncerty „Music Factory”

- koncert uczniów ze szkoły muzycznej

- koncert „Seniorzy dla dzieci”

Cały rok szkolny

2.

Konkurs z rodzicami-Tworzenie obrazów z wykorzystaniem „Darów jesieni”

Październik/ Listopad

3.

Pantomima przedstawianie uczuć, emocji (miłość, radość, złość…), które towarzyszą nam każdego dnia.

Cały rok

4.

Teatrzyki „Przedszkolak dla przedszkolaka”

- gr. I - czerwiec

- gr. II - kwiecień

- gr. III - styczeń

- gr. IV - maj

- gr. V - listopad

5.

Warsztaty twórcze z rodzicami „Ulepimy rzeźbę z gliny” lub „Kukiełki z drewnianych łyżek”, „Malowanie na szkle itp.

W ciągu roku szkolnego

6.

 Twórcze obcowanie z muzyką:

- Metoda Klanzy,

- Metoda Labana,

- Metoda B. Strauss

- Metoda E.J. Dalcrozea,

- Edukacja przez Ruch D. Dziamskiej.

Cały rok

7.

Malowanie obrazów do muzyki klasycznej

Cały rok

8.

„Tworzymy inaczej” - pory roku z wykorzystaniem różnych niekonwencjonalnych technik – galeria prac

Galeria jesienna

Galeria zimowa

Galeria wiosenna

Galeria letnia

9.

Wycieczka do teatru

W ciągu roku

10.

„Sztuka w ogrodzie” z okazji Dnia Sztuki

15 kwiecień

11.

Założenie „Kącika muzycznego”

Cały rok

12.

Aktywne słuchanie muzyki: ilustrowanie ruchem treści piosenki, odtwarzanie ruchem nastroju muzyki, reagowanie na zmiany w muzyce, zabawy ze śpiewem.

Cały rok

13.

Teatrzyki rodzice – dzieciom

Czerwiec

14.

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych - codzienne czytanie literatury, wycieczki do biblioteki

Cały rok

Zadanie II – KOCHAM CIĘ POLSKO – regiony kulturowe polski. Budzenie świadomości i przynależności narodowej.

Spodziewane efekty:

Dziecko:

  • Rozwija poczucie przynależności i świadomości narodowej, patriotyzm wobec bliskiego i dalszego środowiska
  • Nabywa i rozwija wiedzę geograficzną i przyrodniczą o Polsce
  • Poznaje kulturę własnego narodu i jego dziedzictwo. Uczy się szacunku wobec Ojczyzny i jej osiągnięć.
  • Rozwija postawy: tolerancji, otwartości i akceptacji wobec poznawanej różnorodności regionalnej Polski.
  • Wzbogaca wiedzę na temat wybranego regionu Polski,
  • Poznaje miasta i regiony Polski w sposób pośredni poprzez ilustracje, obrazki, filmy, muzykę literaturę.
  • Kształtuje szacunek wobec dorobku przeszłych pokoleń wraz z potrzebą ochrony tradycji.
  • Rozbudza zamiłowanie do tradycji ludowych i poczucia dumy z niepowtarzalnego piękna polskiego folkloru.

Lp.

Działania nauczycieli

Termin

1.

Zorganizowanie w klasach kącików poświęconych Polsce, uzupełnianych systematycznie o nowe treści.

Poznanie przez dzieci mapy Polski.

Cały rok szkolny

2.

Dzień Ojczyzny ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI (symbole narodowe, hymn, barwy, legenda o Lechu, Czechu i Rusie)

11 listopada

3.

Dzień Flagi

2 maja

4.

KASZUBY- Gdzie znajduje się na mapie, krótka informacja historyczna (ciekawostki), legendy, tradycje, słownictwo, wierszyki i rymowanki dla dzieci, piosenki (ćwiczenia mowy), potrawy- które można przyrządzić, bądź skosztować, stroje itp., tematyczne prace plastyczne. Stworzenie mapy przez dzieci, z uwzględnieniem charakterystycznych cech dla tego regionu

Październik

5.

KUJAWY- Gdzie znajduje się na mapie, krótka informacja historyczna (ciekawostki), legendy, tradycje, słownictwo, wierszyki i rymowanki dla dzieci, piosenki (ćwiczenia mowy), potrawy- które można przyrządzić, bądź skosztować, stroje itp., tematyczne prace plastyczne. Stworzenie mapy przez dzieci, z uwzględnieniem charakterystycznych cech dla tego regionu

Grudzień

6.

ŚLĄSK - Gdzie znajduje się na mapie, krótka informacja historyczna (ciekawostki), legendy, tradycje, słownictwo, wierszyki i rymowanki dla dzieci, piosenki (ćwiczenia mowy), potrawy- które można przyrządzić, bądź skosztować, stroje itp., tematyczne prace plastyczne. Stworzenie mapy przez dzieci, z uwzględnieniem charakterystycznych cech dla tego regionu

Luty

7.

PODHALE/ GÓRALE - Gdzie znajduje się na mapie, krótka informacja historyczna (ciekawostki), legendy, tradycje, słownictwo, wierszyki i rymowanki dla dzieci, piosenki (ćwiczenia mowy), potrawy- które można przyrządzić, bądź skosztować, stroje itp., tematyczne prace plastyczne. Stworzenie mapy przez dzieci, z uwzględnieniem charakterystycznych cech dla tego regionu

Marzec

8.

WARMIA/MAZURY- Gdzie znajduje się na mapie, krótka informacja historyczna (ciekawostki), legendy, tradycje, słownictwo, wierszyki i rymowanki dla dzieci, piosenki (ćwiczenia mowy), potrawy- które można przyrządzić, bądź skosztować, stroje itp., tematyczne prace plastyczne. Stworzenie mapy przez dzieci, z uwzględnieniem charakterystycznych cech dla tego regionu

Maj

 

Preorientacja zawodowa w przedszkolu
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z 16.08.2018 r. Dz.U. z 2018 poz. 1675 w sprawie doradztwa zawodowego.
Preorientacja zawodowa: ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.

Cel ogólny:

Celem preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.

Spodziewane efekty:
Dziecko kończąc wychowanie przedszkolne i rozpoczynając naukę w szkole, w obszarach: 

  1. poznawanie własnych zasobów:
    • określa, co lubi robić;
    • podaje przykłady różnych zainteresowań;
    • określa, co robi dobrze;
    • podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
  2. świat zawodów i rynek pracy:
    • odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
    • podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i te, które wzbudziły jego zainteresowanie oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby;
    • opisuje różne funkcje pracy wykonywanej przez człowieka na wybranych przykładach;
    • wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których uczestniczy (zakupy, koncert, poczta...);
    • wskazuje związki pomiędzy zainteresowaniami a pracą zawodową na wybranym przez siebie przykładzie;
    • podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
    • opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.
  3.  Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie:
    • nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej);
    • nazywa czynności, których lubi się uczyć.
  4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych:
    • opowiada, kim chciałoby zostać; 
    • na miarę swoich możliwości planuje własne działania (lub działania grupy) poprzez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu; 
    • podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach (indywidualnie i w ramach grupy).

Rodzice:  

  • zostaną uświadomieni o istotnej roli rodzica  w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno - zawodowych
  • uzyskają pomoc w rozpoznawaniu mocnych i słabych stron dziecka 

Współpraca:
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, PODN i DM, Straż Miejska, Komenda Powiatowa Policji itp.

Metody i formy pracy:

  • aktywizujące
  • pogadanki
  • wycieczki
  • spotkania z przedstawicielami zawodów
Lp.

Metody i formy pracy

1.

Organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów, spotkań z pasjonatami.

2.

Organizowanie wycieczek i wyjść do miejsc pracy.

3.

Zapraszanie rodziców reprezentujących różne zawody.

4.

Poszerzanie świadomość dotyczącej świata zawodów z wykorzystaniem prostych zabaw - lekarz, sklep, kucharz itp.

5.

Wykorzystanie zasobów przedszkola do inicjowania różnych sytuacji w celu poznawania różnych zawodów (układanki puzzle, filmy edukacyjne, ilustracje itp.).

6.

Tworzenie kącików zabaw; sklep, poczta, kącik kuchenny, teatralny itp.

7.

Rozmowy, pogadanki z rodzicami na temat: roli rodziców/przedszkola w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno - zawodowych, zaznajomieniem ich z ideą preorientacji zawodowej.

8.

Rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci w toku bieżącej pracy z dziećmi.

9.

Wspieranie rodziców w procesie doradczym, udzielanie informacji sugerującej pracę ze specjalistą.