Roczny Plan Pracy
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024 oraz kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2024/2025.
Zadanie I – „Obcowanie z muzyką i sztuką – czyli uwrażliwianie na piękno”.
Spodziewane efekty:
Dziecko:
- Interesuje się otaczającym nas światem.
- Rozwija aktywność społeczną, twórczą oraz wyobraźnię
- Aktywnie uczestniczy w procesie zabawy.
- Rozwija poczucie estetyki i wrażliwości na piękno, oraz przyjmuje postawę twórczą z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością.
- Poznaje różnorodne techniki plastyczne
- Kształtuje orientacje przestrzenną
- Rozwija umiejętności słuchania i rozumienia muzyki.
- Rozwija zainteresowania muzyką oraz kształtuje trwałe nawyki obcowania z nią.
- Rozwija wyobraźnie muzyczną i nabiera chęci wyrażenia uczuć i myśli za pomocą ruchu i śpiewu.
- Zaspokaja potrzebę ekspresji twórczych i odtwórczych.
- Rozwija podstawowe zdolności muzyczne, m. in. słuch muzyczny, poczucie rytmu, umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych konwencjonalnych i niekonwencjonalnych.
- Kształtuje umiejętność tworzenia obrazu do słuchanej muzyki.
Lp. | Działania nauczycieli | Termin |
---|---|---|
1. | Spotkania ze sztuką. Spotkanie z: -malarzem, -muzykiem, - taneczne, - koncerty „Music Factory” - koncert uczniów ze szkoły muzycznej - koncert „Seniorzy dla dzieci” | Cały rok szkolny |
2. | Konkurs z rodzicami-Tworzenie obrazów z wykorzystaniem „Darów jesieni” | Październik/ Listopad |
3. | Pantomima przedstawianie uczuć, emocji (miłość, radość, złość…), które towarzyszą nam każdego dnia. | Cały rok |
4. | Teatrzyki „Przedszkolak dla przedszkolaka” | - gr. I - czerwiec - gr. II - kwiecień - gr. III - styczeń - gr. IV - maj - gr. V - listopad |
5. | Warsztaty twórcze z rodzicami „Ulepimy rzeźbę z gliny” lub „Kukiełki z drewnianych łyżek”, „Malowanie na szkle itp. | W ciągu roku szkolnego |
6. | Twórcze obcowanie z muzyką: - Metoda Klanzy, - Metoda Labana, - Metoda B. Strauss - Metoda E.J. Dalcrozea, - Edukacja przez Ruch D. Dziamskiej. | Cały rok |
7. | Malowanie obrazów do muzyki klasycznej | Cały rok |
8. | „Tworzymy inaczej” - pory roku z wykorzystaniem różnych niekonwencjonalnych technik – galeria prac | Galeria jesienna Galeria zimowa Galeria wiosenna Galeria letnia |
9. | Wycieczka do teatru | W ciągu roku |
10. | „Sztuka w ogrodzie” z okazji Dnia Sztuki | 15 kwiecień |
11. | Założenie „Kącika muzycznego” | Cały rok |
12. | Aktywne słuchanie muzyki: ilustrowanie ruchem treści piosenki, odtwarzanie ruchem nastroju muzyki, reagowanie na zmiany w muzyce, zabawy ze śpiewem. | Cały rok |
13. | Teatrzyki rodzice – dzieciom | Czerwiec |
14. | Rozwijanie zainteresowań czytelniczych - codzienne czytanie literatury, wycieczki do biblioteki | Cały rok |
Zadanie II – KOCHAM CIĘ POLSKO – regiony kulturowe polski. Budzenie świadomości i przynależności narodowej.
Spodziewane efekty:
Dziecko:
- Rozwija poczucie przynależności i świadomości narodowej, patriotyzm wobec bliskiego i dalszego środowiska
- Nabywa i rozwija wiedzę geograficzną i przyrodniczą o Polsce
- Poznaje kulturę własnego narodu i jego dziedzictwo. Uczy się szacunku wobec Ojczyzny i jej osiągnięć.
- Rozwija postawy: tolerancji, otwartości i akceptacji wobec poznawanej różnorodności regionalnej Polski.
- Wzbogaca wiedzę na temat wybranego regionu Polski,
- Poznaje miasta i regiony Polski w sposób pośredni poprzez ilustracje, obrazki, filmy, muzykę literaturę.
- Kształtuje szacunek wobec dorobku przeszłych pokoleń wraz z potrzebą ochrony tradycji.
- Rozbudza zamiłowanie do tradycji ludowych i poczucia dumy z niepowtarzalnego piękna polskiego folkloru.
Lp. | Działania nauczycieli | Termin |
---|---|---|
1. | Zorganizowanie w klasach kącików poświęconych Polsce, uzupełnianych systematycznie o nowe treści. Poznanie przez dzieci mapy Polski. | Cały rok szkolny |
2. | Dzień Ojczyzny ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI (symbole narodowe, hymn, barwy, legenda o Lechu, Czechu i Rusie) | 11 listopada |
3. | Dzień Flagi | 2 maja |
4. | KASZUBY- Gdzie znajduje się na mapie, krótka informacja historyczna (ciekawostki), legendy, tradycje, słownictwo, wierszyki i rymowanki dla dzieci, piosenki (ćwiczenia mowy), potrawy- które można przyrządzić, bądź skosztować, stroje itp., tematyczne prace plastyczne. Stworzenie mapy przez dzieci, z uwzględnieniem charakterystycznych cech dla tego regionu | Październik |
5. | KUJAWY- Gdzie znajduje się na mapie, krótka informacja historyczna (ciekawostki), legendy, tradycje, słownictwo, wierszyki i rymowanki dla dzieci, piosenki (ćwiczenia mowy), potrawy- które można przyrządzić, bądź skosztować, stroje itp., tematyczne prace plastyczne. Stworzenie mapy przez dzieci, z uwzględnieniem charakterystycznych cech dla tego regionu | Grudzień |
6. | ŚLĄSK - Gdzie znajduje się na mapie, krótka informacja historyczna (ciekawostki), legendy, tradycje, słownictwo, wierszyki i rymowanki dla dzieci, piosenki (ćwiczenia mowy), potrawy- które można przyrządzić, bądź skosztować, stroje itp., tematyczne prace plastyczne. Stworzenie mapy przez dzieci, z uwzględnieniem charakterystycznych cech dla tego regionu | Luty |
7. | PODHALE/ GÓRALE - Gdzie znajduje się na mapie, krótka informacja historyczna (ciekawostki), legendy, tradycje, słownictwo, wierszyki i rymowanki dla dzieci, piosenki (ćwiczenia mowy), potrawy- które można przyrządzić, bądź skosztować, stroje itp., tematyczne prace plastyczne. Stworzenie mapy przez dzieci, z uwzględnieniem charakterystycznych cech dla tego regionu | Marzec |
8. | WARMIA/MAZURY- Gdzie znajduje się na mapie, krótka informacja historyczna (ciekawostki), legendy, tradycje, słownictwo, wierszyki i rymowanki dla dzieci, piosenki (ćwiczenia mowy), potrawy- które można przyrządzić, bądź skosztować, stroje itp., tematyczne prace plastyczne. Stworzenie mapy przez dzieci, z uwzględnieniem charakterystycznych cech dla tego regionu | Maj |
Preorientacja zawodowa w przedszkolu
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z 16.08.2018 r. Dz.U. z 2018 poz. 1675 w sprawie doradztwa zawodowego.
Preorientacja zawodowa: ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.
Cel ogólny:
Celem preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.
Spodziewane efekty:
Dziecko kończąc wychowanie przedszkolne i rozpoczynając naukę w szkole, w obszarach:
- poznawanie własnych zasobów:
- określa, co lubi robić;
- podaje przykłady różnych zainteresowań;
- określa, co robi dobrze;
- podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
- świat zawodów i rynek pracy:
- odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
- podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i te, które wzbudziły jego zainteresowanie oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby;
- opisuje różne funkcje pracy wykonywanej przez człowieka na wybranych przykładach;
- wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których uczestniczy (zakupy, koncert, poczta...);
- wskazuje związki pomiędzy zainteresowaniami a pracą zawodową na wybranym przez siebie przykładzie;
- podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie:
- nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej);
- nazywa czynności, których lubi się uczyć.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych:
- opowiada, kim chciałoby zostać;
- na miarę swoich możliwości planuje własne działania (lub działania grupy) poprzez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
- podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach (indywidualnie i w ramach grupy).
Rodzice:
- zostaną uświadomieni o istotnej roli rodzica w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno - zawodowych
- uzyskają pomoc w rozpoznawaniu mocnych i słabych stron dziecka
Współpraca:
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, PODN i DM, Straż Miejska, Komenda Powiatowa Policji itp.
Metody i formy pracy:
- aktywizujące
- pogadanki
- wycieczki
- spotkania z przedstawicielami zawodów
Lp. | Metody i formy pracy |
---|---|
1. | Organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów, spotkań z pasjonatami. |
2. | Organizowanie wycieczek i wyjść do miejsc pracy. |
3. | Zapraszanie rodziców reprezentujących różne zawody. |
4. | Poszerzanie świadomość dotyczącej świata zawodów z wykorzystaniem prostych zabaw - lekarz, sklep, kucharz itp. |
5. | Wykorzystanie zasobów przedszkola do inicjowania różnych sytuacji w celu poznawania różnych zawodów (układanki puzzle, filmy edukacyjne, ilustracje itp.). |
6. | Tworzenie kącików zabaw; sklep, poczta, kącik kuchenny, teatralny itp. |
7. | Rozmowy, pogadanki z rodzicami na temat: roli rodziców/przedszkola w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno - zawodowych, zaznajomieniem ich z ideą preorientacji zawodowej. |
8. | Rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci w toku bieżącej pracy z dziećmi. |
9. | Wspieranie rodziców w procesie doradczym, udzielanie informacji sugerującej pracę ze specjalistą. |