Roczny Plan Pracy
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025 oraz kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2025/2026.
Zadanie I –
Spodziewane efekty:
Dziecko:
Lp. | Działania nauczycieli | Termin |
---|---|---|
1. |
|
|
2. | ||
3. | ||
4. | ||
5. | ||
6. | ||
7. | ||
8. | ||
9. | ||
10. | ||
11. | ||
12. | ||
13. | ||
14. |
Zadanie II –
Spodziewane efekty:
Dziecko:
Lp. | Działania nauczycieli | Termin |
---|---|---|
1. | ||
2. | ||
3. | ||
4. | ||
5. | ||
6. | ||
7. | ||
8. |
Preorientacja zawodowa w przedszkolu
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z 16.08.2018 r. Dz.U. z 2018 poz. 1675 w sprawie doradztwa zawodowego.
Preorientacja zawodowa: ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.
Cel ogólny:
Celem preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.
Spodziewane efekty:
Dziecko kończąc wychowanie przedszkolne i rozpoczynając naukę w szkole, w obszarach:
- poznawanie własnych zasobów:
- określa, co lubi robić;
- podaje przykłady różnych zainteresowań;
- określa, co robi dobrze;
- podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
- świat zawodów i rynek pracy:
- odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
- podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i te, które wzbudziły jego zainteresowanie oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby;
- opisuje różne funkcje pracy wykonywanej przez człowieka na wybranych przykładach;
- wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których uczestniczy (zakupy, koncert, poczta...);
- wskazuje związki pomiędzy zainteresowaniami a pracą zawodową na wybranym przez siebie przykładzie;
- podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie:
- nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej);
- nazywa czynności, których lubi się uczyć.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych:
- opowiada, kim chciałoby zostać;
- na miarę swoich możliwości planuje własne działania (lub działania grupy) poprzez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
- podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach (indywidualnie i w ramach grupy).
Rodzice:
- zostaną uświadomieni o istotnej roli rodzica w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno - zawodowych
- uzyskają pomoc w rozpoznawaniu mocnych i słabych stron dziecka
Współpraca:
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, PODN i DM, Straż Miejska, Komenda Powiatowa Policji itp.
Metody i formy pracy:
- aktywizujące
- pogadanki
- wycieczki
- spotkania z przedstawicielami zawodów
Lp. | Metody i formy pracy |
---|---|
1. | Organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów, spotkań z pasjonatami. |
2. | Organizowanie wycieczek i wyjść do miejsc pracy. |
3. | Zapraszanie rodziców reprezentujących różne zawody. |
4. | Poszerzanie świadomość dotyczącej świata zawodów z wykorzystaniem prostych zabaw - lekarz, sklep, kucharz itp. |
5. | Wykorzystanie zasobów przedszkola do inicjowania różnych sytuacji w celu poznawania różnych zawodów (układanki puzzle, filmy edukacyjne, ilustracje itp.). |
6. | Tworzenie kącików zabaw; sklep, poczta, kącik kuchenny, teatralny itp. |
7. | Rozmowy, pogadanki z rodzicami na temat: roli rodziców/przedszkola w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno - zawodowych, zaznajomieniem ich z ideą preorientacji zawodowej. |
8. | Rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci w toku bieżącej pracy z dziećmi. |
9. | Wspieranie rodziców w procesie doradczym, udzielanie informacji sugerującej pracę ze specjalistą. |