Roczny Plan Pracy
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2022/2023 oraz kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2023/2024.
Zadanie I – ,,Przyrodę naszą znamy i bardzo ją kochamy” – wyrabianie postawy proekologicznej wśród dzieci w wieku przedszkolnym
Spodziewane efekty:
Dziecko:
- dba o otaczającą przyrodę,
- poznaje świat poprzez zmysły (wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku),
- kształtuje poczucie odpowiedzialności za otaczające go środowisko,
- doskonali sprawność ruchową oraz motorykę całego ciała.
Lp. | Działania nauczycieli | Termin |
---|---|---|
1. | Systematycznie prowadzić kalendarz pogody | Cały rok szkolny |
2. | Zaplanować wycieczkę w celu obserwacji przyrodniczych | W ciągu roku szkolnego |
3. | Udział dzieci w akcjach na rzecz środowiska przyrodniczego: Sprzątanie świata, Sprzątanie dla Polski | wrzesień, kwiecień |
4. | „Jesienna Olimpiada Sportowa” – zabawy, wyścigi, konkurencje sportowe | Wrzesień |
5. | Prezentacje grupowe jesiennego kącika przyrody | Październik |
6. | Dzień Dyni ,,Lampion z dyni’’ - konkurs z rodzicami i wystawa w szatni przedszkolu | 31 październik |
7. | Realizacja zestawów zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych z nietypowymi przyborami np. gazety, butelki plastikowe, szyszki | Cały rok szkolny |
8. | Prowadzenie zestawów ćwiczeń i zabaw gimnastycznych na świeżym powietrzu | Cały rok szkolny |
9. | Założenie kącików klasowych oraz ogródka przedszkolnego:
| W ciągu roku szkolnego |
10. | Założenie tarasowego ogrodu na wiosnę | Kwiecień |
11. | Prezentacje grupowe wiosennego kącika przyrody | Kwiecień |
12. | Warsztaty przyrodnicze z rodzicami – sadzenie roślin w doniczkach | Kwiecień |
13. | Konkurs ekologiczny „Plakat zachęcający do działań ekologicznych” | Marzec |
14. | "Dzień drzewa" - wycieczka do lasu i spotkanie z leśnikiem | 26 kwiecień |
Zadanie II – ,,Dobrze siebie znam i wiem jak zachować się mam” – kształtowanie kultury osobistej wśród dzieci oraz wychowanie do wartości
Spodziewane efekty:
Dziecko:
- współtworzy i respektuje normy grupy,
- ma poczucie przynależności do grupy rówieśniczej i środowiska przedszkolnego,
- rozwija inteligencję emocjonalną,
- podejmuje próby odkrywania własnych możliwości,
- buduje swój system wartości,
- zacieśnia więzy rodzinne.
Lp. | Działania nauczycieli | Termin |
---|---|---|
1. | Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. | Cały rok szkolny |
2. | Wychowanie do wartości – objaśnienie dzieciom istoty wartości w tematach kompleksowych:
| Dzień przyjaciela - 9.06.24 Międzynarodowy Dzień Rodzin - 15.05.24 Światowy Dzień Zwierząt - 4.10.23 Międzynarodowy Dzień Tolerancji - 16.11.23 Dzień Babci i Dzień Dziadka- 21-22.01.24 |
3. | Uzgodnienie z rodzicami zakresu systemu wartości wprowadzanych w przedszkolu, metod pracy wychowawczej , systemu motywacyjnego stosowanego w przedszkolu | wrzesień |
4. | Bajkoterapia - budowanie poczucia własnej wartości, wprowadzenie wzorów poprawnego zachowania i panowanie nad emocjami | Cały rok szkolny |
5. | Opracowanie kodeksu złości – propozycje jak w akceptowalny sposób odreagować złość | Październik |
6. | „Mamo, tato – pobaw się ze mną” - warsztaty integracyjne z rodzicami | Październik/Listopad |
7. | Piknik rodzinny | Czerwiec |
8. | ,,Dzieci dzieciom’’-przedstawienia dotyczące dobrego zachowania w różnych sytuacjach i miejscach | Październik – grupa V Listopad – grupa IV Marzec – grupa I i III Maj – grupa II |
9. | Teatrzyki Rodziców | 1 czerwca |
Zadanie III – ,,Dzieci są w sieci” – rozwijanie umiejętności właściwego korzystania z technologii informacyjnej
Spodziewane efekty:
Dziecko:
- sprawnie porusza się po planszach do kodowania i programowania,
- rozwija umiejętności właściwego korzystania ze sprzętu komputerowego,
- zna zagrożenia płynące z długiego korzystania z komputera i internetu,
- wzbogaca słownictwo o nazwy związane z technologią informatyczną,
- rozwija umiejętności i uzdolnienia do uczenia się matematyki,
- rozwija umiejętności współpracy w grupie
Lp. | Działania nauczycieli | Termin |
---|---|---|
1. | Wykorzystywanie do zajęć tablicy multimedialnej i programów edukacyjnych dostępnych w przedszkolu | Cały rok szkolny |
2. | Wprowadzenie piktogramów, symboli i znaków do komunikowania się z dziećmi i oznaczanie różnych informacji | Cały rok szkolny |
3. | Systematyczne prowadzenie tablicy obecności dzieci, tablicę dyżurów | Cały rok szkolny |
4. | Udział w CodeWeek – grupa IV i V | 7-22 październik |
5. | Stosowanie w edukacji figur liczbowych i kodów matematycznych, zabawy typu sudoku, nauka kodowania na macie i z wykorzystaniem innych pomocy | Cały rok szkolny |
6. | Spotkanie z rodzicami na temat kształtowania umiejętności cyfrowych dzieci i bezpieczeństwa w sieci – grupa IV i V | Listopad |
7. | Rozmowa na temat bezpieczeństwa w sieci oraz zapoznanie dzieci z wartościowymi i bezpiecznymi stronami np. www.necio.pl, www.sieciaki.pl – grupa IV i V | Listopad |
8. | ,,Projekt edukacyjny Necio.pl’’- realizacja scenariuszy zajęć:
Stworzenie grupowego robota z materiałów wtórnych, wystawa w szatni przedszkolnej. |
październik listopad grudzień styczeń luty 6 luty |
Preorientacja zawodowa w przedszkolu
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z 16.08.2018 r. Dz.U. z 2018 poz. 1675 w sprawie doradztwa zawodowego.
Preorientacja zawodowa: ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.
Cel ogólny:
Celem preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.
Spodziewane efekty:
Dziecko kończąc wychowanie przedszkolne i rozpoczynając naukę w szkole, w obszarach:
- poznawanie własnych zasobów:
- określa, co lubi robić;
- podaje przykłady różnych zainteresowań;
- określa, co robi dobrze;
- podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
- świat zawodów i rynek pracy:
- odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
- podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i te, które wzbudziły jego zainteresowanie oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby;
- opisuje różne funkcje pracy wykonywanej przez człowieka na wybranych przykładach;
- wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których uczestniczy (zakupy, koncert, poczta...);
- wskazuje związki pomiędzy zainteresowaniami a pracą zawodową na wybranym przez siebie przykładzie;
- podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie:
- nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej);
- nazywa czynności, których lubi się uczyć.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych:
- opowiada, kim chciałoby zostać;
- na miarę swoich możliwości planuje własne działania (lub działania grupy) poprzez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
- podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach (indywidualnie i w ramach grupy).
Rodzice:
- zostaną uświadomieni o istotnej roli rodzica w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno - zawodowych
- uzyskają pomoc w rozpoznawaniu mocnych i słabych stron dziecka
Współpraca:
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, PODN i DM, Straż Miejska, Komenda Powiatowa Policji itp.
Metody i formy pracy:
- aktywizujące
- pogadanki
- wycieczki
- spotkania z przedstawicielami zawodów
Lp. | Metody i formy pracy |
---|---|
1. | Organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów, spotkań z pasjonatami. |
2. | Organizowanie wycieczek i wyjść do miejsc pracy. |
3. | Zapraszanie rodziców reprezentujących różne zawody. |
4. | Poszerzanie świadomość dotyczącej świata zawodów z wykorzystaniem prostych zabaw - lekarz, sklep, kucharz itp. |
5. | Wykorzystanie zasobów przedszkola do inicjowania różnych sytuacji w celu poznawania różnych zawodów (układanki puzzle, filmy edukacyjne, ilustracje itp.). |
6. | Tworzenie kącików zabaw; sklep, poczta, kącik kuchenny, teatralny itp. |
7. | Rozmowy, pogadanki z rodzicami na temat: roli rodziców/przedszkola w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno - zawodowych, zaznajomieniem ich z ideą preorientacji zawodowej. |
8. | Rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci w toku bieżącej pracy z dziećmi. |
9. | Wspieranie rodziców w procesie doradczym, udzielanie informacji sugerującej pracę ze specjalistą. |