Roczny Plan Pracy
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025 oraz kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2025/2026.
Spodziewane efekty:
Dziecko:
- kształtuje nawyki prozdrowotne i aktywności ruchowej
- buduje świadomość znaczenia ruchu i zdrowego odżywiania
- radzi sobie z emocjami i potrafi rozwiązywać konflikty w sposób akceptowalny społecznie
- wie jak bezpiecznie korzystać z urządzeń informatycznych, zna zagrożenia płynące z nadmiernym ich korzystaniem
- kształtuje poczucie przynależności do społeczności lokalnej i narodowej
- uczy się odpowiedzialności, współpracy i szacunku dla innych
- rozwija swoją ciekawość świata i buduje poczucie sprawczości i umiejętności w podejmowaniu decyzji
Lp. | Działania nauczycieli | Termin |
|---|---|---|
| 1. | Zajęcia integracyjne „Poznajemy się w grupie” | Wrzesień |
| 2. | Udział w akcji „Sprzątamy Polskę” | Wrzesień/Kwiecień |
| 3. | Cykl tematyczny „Dbam o zdrowie” (higiena, aktywność, odżywianie, bezpieczeństwo, emocje) | Październik |
| 4. | Dzień Zdrowego Przedszkolaka – zapoznanie z Talerzem Zdrowego Żywienia | 16 październik |
| 5. | Spotkanie informacyjne z dietetykiem nt. Zdrowych nawyków żywieniowych/opracowanie ulotki dla rodziców | Październik |
| 6. | Konkurs fotograficzno-kulinarny „Rodzinne gotowanie – zdrowy talerz” (zdjęcie + opis; powstanie album) | Październik |
| 7. | Udział w akcji „Szkoła pamięta” – zapalenie zniczy przy pomnikach | Październik |
| 8. | Zajęcia o symbolach narodowych | Listopad |
| 9. | Uroczysta Akademia z okazji Święta Niepodległości. Udział w akcji „Szkoła do hymnu” | 7 listopad |
| 10. | Udział w akcjach charytatywnych: - Święty Mikołaj dla Seniora, - Serce za odwagę, - WOŚP | Grudzień/Styczeń |
| 11. | Zajęcia dla rodziców lub ulotka edukacyjna o wpływie nadmiaru ekranów, gier; jak ograniczać do nich dostęp | Styczeń |
| 12. | Konkurs plastyczny „Rodzinne wyzwania offline” - plakat z pomysłami na spędzenie czasu bez urządzeń elektronicznych | Styczeń |
| 13. | Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu | 10.02.2025 |
| 14. | Dzień Naukowca – rozpoczęcie tygodnia eksperymentów | 19 luty |
| 15. | „Mały naukowiec” – tydzień eksperymentów | Luty |
| 16. | Zajęcia ”Moje miasto Pabianice” | Marzec |
| 17. | Warsztaty rodzinne „Herb rodzinny – wymyślanie i rysowanie godła swojej rodziny z rodzicami” | Marzec |
| 18. | Zorganizowanie miejskiego Dnia Ziemi | Kwiecień |
| 19. | Konkurs plastyczny „Moja mała ojczyzna” - dowolną techniką ulubione miejsce w Pabianicach | Maj |
| 20. | Wycieczka na stadion, do hali sportowej lub na boisko sportowe „Orlik” – krótkie zajęcia sportowe | Maj |
| 21. | „Mama i Tata najpiękniejszy portret świata” – kiermasz wykonanych w grupach portretów | Czerwiec |
| 22. | Piknik sportowy z udziałem rodziców | Czerwiec |
| 23. | „Zdrowo na talerzu” – cykliczne zajęcia kulinarne | Październik-Kwiecień |
| 24. | Cykl zajęć z psychologiem przedszkolnym „Poznaję swoje emocje” | Raz w miesiącu |
| 25. | Samodzielne wykonywanie kanapek na śniadanie – szwedzki stół | 2x w miesiącu |
| 26. | Zajęcia profilaktyczne – lekarz/pielęgniarka, ratownik medyczny, dentysta, policjant, strażak | W ciągu roku szkolnego |
| 27. | Wdrożenie metody projektu w każdej grupie przedszkolnej dostosowanej do wieku dzieci | W ciągu roku szkolnego |
| 28. | Ukazanie alternatywy dla zabaw z multimediami: - Dzień Puzzli - Dzień Lego - Dzień Misia - Dzień Kredki | Wg kalendarza imprez |
| 29. | Wprowadzenie dzieci w podstawy logicznego myślenia poprzez zabawy z kodowaniem | Cały rok szkolny |
| 30. | Prowadzenie kalendarza pogody | Cały rok szkolny |
| 31. | Założenie różnych hodowli w grupie | Cały rok szkolny |
| 32. | Stworzenie kodeksu grupowego i ciągłe odwoływanie się do niego | Cały rok szkolny |
| 33. | Pełnienie roli dyżurnego: - łazienka, stoliki – zajęcia, rozkładanie naczyń | Cały rok szkolny |
| 34. | Codzienne zabawy ruchowe w sali i na świeżym powietrzu, zestawy zabaw gimnastycznych w grupach młodszych i zestawy ćwiczeń gimnastycznych w grupach starszych | Cały rok szkolny |
| 35. | Wykorzystanie bajkoterapii do omawiania problemów agresji, kłótni, odrzucenia itp. | Cały rok szkolny |
| 36. | Słuchanie audiobooków i wspólne omawianie ich treści | Cały rok szkolny |
| 37. | Wprowadzenie tablicy sprawności – planowanie do uzyskania umiejętności dzieci na dany miesiąc (np. samodzielność, kompetencje społeczne) – ocena i zaznaczanie przez dzieci faktu zdobycia pewnej sprawności – budowanie poczucia sprawczości | Cały rok szkolny |
Preorientacja zawodowa w przedszkolu
Preorientacja zawodowa: ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.
Cel ogólny:
Celem preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.
Spodziewane efekty:
Dziecko kończąc wychowanie przedszkolne i rozpoczynając naukę w szkole, w obszarach:
- poznawanie własnych zasobów:
- określa, co lubi robić;
- podaje przykłady różnych zainteresowań;
- określa, co robi dobrze;
- podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
- świat zawodów i rynek pracy:
- odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
- podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i te, które wzbudziły jego zainteresowanie oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby;
- opisuje różne funkcje pracy wykonywanej przez człowieka na wybranych przykładach;
- wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których uczestniczy (zakupy, koncert, poczta...);
- wskazuje związki pomiędzy zainteresowaniami a pracą zawodową na wybranym przez siebie przykładzie;
- podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie:
- nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej);
- nazywa czynności, których lubi się uczyć.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych:
- opowiada, kim chciałoby zostać;
- na miarę swoich możliwości planuje własne działania (lub działania grupy) poprzez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
- podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach (indywidualnie i w ramach grupy).
Rodzice:
- zostaną uświadomieni o istotnej roli rodzica w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno - zawodowych
- uzyskają pomoc w rozpoznawaniu mocnych i słabych stron dziecka
Współpraca:
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, PODN i DM, Straż Miejska, Komenda Powiatowa Policji itp.
Metody i formy pracy:
- aktywizujące
- pogadanki
- wycieczki
- spotkania z przedstawicielami zawodów
| Lp. | Metody i formy pracy |
|---|---|
| 1. | Organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów, spotkań z pasjonatami. |
| 2. | Organizowanie wycieczek i wyjść do miejsc pracy. |
| 3. | Zapraszanie rodziców reprezentujących różne zawody. |
| 4. | Poszerzanie świadomość dotyczącej świata zawodów z wykorzystaniem prostych zabaw - lekarz, sklep, kucharz itp. |
| 5. | Wykorzystanie zasobów przedszkola do inicjowania różnych sytuacji w celu poznawania różnych zawodów (układanki puzzle, filmy edukacyjne, ilustracje itp.). |
| 6. | Tworzenie kącików zabaw; sklep, poczta, kącik kuchenny, teatralny itp. |
| 7. | Rozmowy, pogadanki z rodzicami na temat: roli rodziców/przedszkola w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno - zawodowych, zaznajomieniem ich z ideą preorientacji zawodowej. |
| 8. | Rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci w toku bieżącej pracy z dziećmi. |
| 9. | Wspieranie rodziców w procesie doradczym, udzielanie informacji sugerującej pracę ze specjalistą. |
