Koncepcja
NASZE MOTTO:
„Nie próbujcie sprowadzać całego świata do przedszkola. Raczej weźcie dzieci na zewnątrz tam, gdzie ten świat naprawdę jest" L.B.Shart
Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza przebiega w oparciu o podstawę programową i dopuszczane programy. Koncepcja naszego przedszkola uzupełniana jest Rocznym Planem Pracy, opracowywanym przez Radę Pedagogiczną na każdy kolejny rok szkolny. Plan ten zawiera zadania do realizacji dla nauczycieli i dzieci, plan współpracy z rodzicami, plan współpracy ze środowiskiem, harmonogram imprez przedszkolnych.
Misja
Nasze przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą.
Jest placówką bezpieczną i przyjazną dzieciom i ich rodzicom, otwartą na ich potrzeby.
Pracownicy naszego przedszkola tworząc bezpieczne i dogodne warunki do zabawy i nauki wspomagają rozwój każdego wychowanka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzymy jak najlepsze warunki do osiągnięcia przez każde dziecko gotowości szkolnej, tak by mogło ono z łatwością sprostać szkolnym obowiązkom i mogło osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości.
Nasze przedszkole propagując ekologię, promuje zdrowy styl życia i zachowania przyjazne przyrodzie i środowisku. Wpaja od najmłodszych lat postawę świadomego obywatela Ziemi, przyjaciela zwierząt i roślin.
Rozwijamy w dzieciach poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, budzimy uczucie dumy z faktu „Jestem Polakiem, kocham i szanuję moją Ojczyznę Polskę”.
Wizja
Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znają siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązują problemy, dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami.
Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania, przyswajają ważne umiejętności przydatne w życiu dorosłego człowieka.
Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Dzięki pracy nauczycieli, personelu placówki, nauczycieli zajęć dodatkowych rozwijają swoje zainteresowania wzbogacając wiedzę o otaczającym świecie.
Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie, są ich partnerami, stoją obok, pozwalają na ujawnianie dziecięcych pomysłów, zachęcając je jednocześnie do pełnej ich realizacji.
Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętności atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje i ciągle doskonalą swoje umiejętności.
Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje do pracy na rzecz przedszkola. Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą tworząc przyjazną atmosferę, w której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
Nasze przedszkole jest przyjazne dzieciom. Ciągle doskonalimy swoja bazę lokalową. Pracujemy nad wyposażeniem naszej placówki w nowy sprzęt, nowe meble, pomoce dydaktyczne i piękne zabawki. Nasz plac zabaw zaspakaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy.
Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobrą opinie w środowisku lokalnym. Estetyka pomieszczeń i otoczenia oraz działania dydaktyczno-wychowawcze wpływają na wysoką ocenę przedszkola. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
W naszym przedszkolu dziecko:
- jest ciekawe świata;
- jest ufne w stosunku do nauczycieli;
- aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola;
- jest twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej;
- jest radosne;
- jest kulturalne i tolerancyjne;
- jest uczciwe i prawdomówne;
- jest odpowiedzialne i obowiązkowe;
- jest świadome zagrożeń, a jednocześnie wie gdzie szukać pomocy;
- zna swoje prawa i obowiązki.
Dziecko kończące nasze przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
- wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego;
- ma umiejętność przyswajania nowych pojęć, myśli logicznie, potrafi wykorzystać posiadane wiadomości i umiejętności w odpowiednim momencie;
- potrafi koncentrować uwagę, skupia uwagę na wykonywanym zadaniu, jest wytrwałe, zawsze doprowadza pracę do końca;
- podporządkowuje się zasadom i normom, umie współpracować z innymi dziećmi, umie współdziałać z innymi dziećmi;
- jest samodzielne;
- jest tolerancyjne wobec innych ludzi, ich postaw i przekonań;
- jest odporne na stres na miarę swoich możliwości rozwojowych;
- ma podstawową wiedzę o otaczającym świecie, potrafi wykorzystywać ją w odpowiedni sposób;
- ma wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia;
- posiada pozytywne poczucie własnej wartości, takie by sytuacje, w których jest oceniane nie hamowały jego aktywności;
- umie cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwa satysfakcję z własnego działania, nie obawia się występować publicznie.
W naszym przedszkolu dziecko przestrzega wartości opartych na:
- aktywności twórczej – dziecko wyzwala swoją ekspresję w pracach plastycznych, w muzyce i śpiewie, zabawach dramowych.
- dziecko tworzy, ale i odbiera twórczość innych, potrafi ją odczuwać, interpretować i rozwijać, jest oryginalne w swoich działaniach;
- wytrwałości – dziecko podjęte działania doprowadza do końca, jest wytrwałe w swoich postanowieniach;
- doskonałości – dziecko dąży do rozwijania swoich umiejętności i wiadomości, jest poszukujące i samodzielne;
- szczęściu – zabawa, nauka i praca daje dziecku radość i satysfakcję, dziecko potrafi działać z pasją i zapałem;
- odwadze – dziecko prezentuje siebie w sposób jawny i pewny, nie boi się nowych wyzwań, pokonuje trudności i wyciąga z nich wnioski;
- pięknie – dziecko odczuwa piękno otaczającego świata, dostrzega piękno muzyki, plastyki, literatury i sportu; potrafi dostrzec wartości tkwiące w przyrodzie i technice.
Cele i zadania
Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa. Głównym celem organizowanych w placówce działań jest:
stwarzanie optymalnych warunków do pełnego i bezpiecznego rozwoju każdego dziecka, będącego wychowankiem naszego przedszkola.
Realizacja tego celu uwarunkowana jest prawidłowym i konsekwentnym dążeniem do:
- sprawowania prawidłowej opieki nad dzieckiem i zapewnienie mu bezpieczeństwa w czasie pobytu w przedszkolu;
- kształtowania postaw społecznych;
- wspierania rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i fizycznego;
- prawidłowego przygotowania do samodzielnego funkcjonowania w środowisku szkolnym;
- rozwijania samodzielności, zaradności, poczucia własnej wartości.
Procesy zachodzące w przedszkolu:
- W przedszkolu realizowana jest oferta zajęć i zabaw zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dziećmi, zapewniająca każdemu dziecku możliwość realizacji własnych pasji i zainteresowań.
- W przedszkolu systematycznie diagnozowane są wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom, które tego potrzebują udzielana jest pomoc w wyrównywaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
- Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji przedszkola. Nauczyciele planują swoje działania, doskonalą metody i formy pracy.
- Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi.
- Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.
- Działalność przedszkola promowana jest w środowisku lokalnym.
- W przedszkolu wypracowane zostały zasady współpracy z rodzicami. Rada Rodziców aktywnie współpracuje z dyrektorem przedszkola i nauczycielami poszczególnych grup.
- Sale zabaw i inne pomieszczenia przedszkolne są prawidłowo wyposażone w pomoce i zabawki, odpowiednio dostosowane do potrzeb meble. Zasoby te są systematycznie i w miarę możliwości finansowych wzbogacane.
- W przedszkolu zgodnie z potrzebami rodziców i wyznawanymi przez nich przekonaniami religijnymi umożliwia się dzieciom uczestniczenie w zajęciach religii.
Program adaptacyjny dla dzieci 3-4 letnich
W placówce realizowany jest program adaptacyjny dla dzieci 3-4-letnich rozpoczynających uczęszczanie do przedszkola, mający na celu bezstresowe dla dziecka przekroczenie progu przedszkola. Dni adaptacyjne odbywają się co roku, w ostatnich dniach sierpnia, tuż przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
Cele:
- ułatwienie dzieciom przekroczenie progu przedszkola;
- udzielanie dzieciom aktywnej pomocy w zaakceptowaniu nowej sytuacji;
- nawiązywanie pozytywnego kontaktu z rodzicami w celu ułatwienia dalszej, pozytywnej współpracy;
- wzbudzanie w rodzicach zaufania i przeświadczenia, iż dziecko będzie otoczone dobrą opieką w bezpiecznych i przyjaznych warunkach;
- pomoc dzieciom i ich rodzicom w zaakceptowaniu i zrozumieniu emocji towarzyszących nowej sytuacji.
Koncepcja pracy uzupełaniana jest co roku rocznym planem pracy.